نشست مشترک سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه خوراک و نوشیدنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

نشست مشترک سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه خوراک و نوشیدنی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

تبیین اهداف، فرصت‌ها و ظرفیت‌های سومین رویداد ملی ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی و دریافت چالش‌های صنعتگران این حوزه

نشست مشترک سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و صنعتگران حوزه خوراک و نوشیدنی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری سومین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی، نمایندگان شرکت‌های برتر صنایع غذایی و تولیدکنندگان کشور، روز چهارشنبه، دوم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این نشست جناب آقای دکتر بهروز جنت رئیس مرکز تحقیقات حلال و دبیر کل رویداد ضمن تشریح جایگاه صنعت خوراک و نوشیدنی در اقتصاد کشور افزودند صنایع غذایی جزو پیشروترین صنایع کشور می‌باشد که در گذشته رفع نیازهای این حوزه به دلیل عدم شناسایی دقیق آن‌ها دچار چالش بوده است و راهکارهای حل مشکلات موجود در مسیرهای دانشگاهی سیاست‌گذاری مناسبی نداشته است. ایشان عنوان کردند از آنجایی که صنعت برای پاسخ به نیازهای خود منتظر نمی‌ماند، لذا نیاز است که فناوران و دانشگاهیان در خصوص پاسخ به این نیازها ورود کرده که البته لازمه آن اعلام نیازهای صنعت خوراک و نوشیدنی از طرف صنعتگران این حوزه است. ایشان ایده‌بازار را به عنوان یکی از بسترهای مناسب برای شناسایی نیاز صنعتگران حوزه خوراک و نوشیدنی معرفی نموده که می‌تواند در شناخت ظرفیت‌های فناوران و دانشگاه در جهت رفع نیازهای موجود نقش بسزایی ایفا کند.
در ادامه نشست جناب آقای مهندس محمد نادری، مدیرعامل ایده‌بازار امیرکبیر ضمن ارائه گزارشی در خصوص روند اجرایی رویداد عنوان کردند که ایده‌بازار به عنوان پل ارتباطی بین فناوران - در سیستم‌های دانشگاهی - و صنعتگران می‌باشد که امکان ارتباط بیشتر را بین این دو حوزه و نیز رفع نیازهای آن‌ها را فراهم خواهد کرد. در این راستا، همسو نمودن بخش دانشگاهی، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی با نیازهای صنعت خوراک و نوشیدنی از مهم‌ترین اهداف ایده‌بازار است. ایشان همگرا نمودن سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت خوراک و نوشیدنی را از دیگر اهداف ایده‌بازار عنوان کردند. مهندس نادری ضمن تشریح فعالیت‌ها و اهداف ایده‌بازار عنوان کردند در اولین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی که در سال ۱۳۹۶ برگزار شد در مجموع ۶۲ طرح به ایده‌بازار معرفی شد که در غربالگری اولیه ۲۳ طرح پذیرفته و در نهایت پس از برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی ۸ طرح به عنوان برگزیده به واحد‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران معرفی شده است. همچنین طی دومین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی که در سال ۱۳۹۷ برگزار گردید، از بین ۵
۱ طرح معرفی شده، ۵ طرح برگزیده و مورد حمایت قرار گرفت. ایشان ارزیابی فضای علمی و سرمایه‌گذاری کشور و شناسایی طرح‌ها و ایده‌های نوآورانه در این حوزه را از جمله اهداف مهم دو رویداد قبلی عنوان کردند و افزودند شناسایی محصولات و فناوری‌های جدید، معرفی فناوری‌ها به سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران، شناسایی شخصیت‌های حقیقی و حقوقی خلاق و نوآور و معرفی آن‌ها به سرمایه‌گذاران از اهداف سومین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی است. محورهای این رویداد با توجه به اولویت‌های دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حوزه خوراک و نوشیدنی مشخص شده است و در حال حاضر در مرحله غربالگری اولیه طرح‌های ارسالی قرار داریم. ایشان در پایان از حمایت های دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در برگزاری این رویداد تقدیر کردند.

در بخش دیگری از این نشست مهندس مجتبی توانایی، مدیرعامل شرکت نان یوسف به عنوان یکی از فناوران حوزه نان به ارائه تجربیات خود پرداختند. مهندس توانایی با بیان اینکه ایده اولیه نحوه فرآوری گندم تا نان را از ده سال پیش آغاز نمودند، عنوان کردند مسایل و چالش‌های متعددی در فرآیند تولید نان از مزرعه تا مصرف کننده وجود دارد. تلاش‌ها و بررسی‌های چندین ساله این شرکت دانش‌بنیان منجر به ارائه سیستم تمام اتوماتیک برای احیای آرد کامل، تخمیر و پخت نان شده که اولین شعبه آن در شهر اصفهان راه‌اندازی شده است.
در ادامه نشست جناب آقای دکتر حسین وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، با بیان ضرورت و اهمیت حمایت از فناوری‌های جدید در صنعت خوراک و نوشیدنی، ایده‌بازار را بخشی جذاب معرفی کرد که در تمام دانشگاه‌ها با هدف اعلام نیازهای صنعت و ارائه راهکار از سوی جامعه علمی و فناور کشور در جهت رفع نیاز های موجود نقش مؤثری ایفا می‌کند. ایشان دانشگاه صنعتی امیرکبیر را از دانشگاه‌های پیشرو در این زمینه به شمار آورده و عنوان کردند که ایده‌بازار امیرکبیر در حوزه خوراک و نوشیدنی چندین رویداد موفق برگزار نموده که می‌تواند الگویی مناسب برای سایر دانشگاه‌ها باشد. دکتر وطن‌پور تخصص‌گرایی در محورهای مختلف سومین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی را از نقاط قوت آن برشمرد و ابراز امیدواری کرد در این ایده‌بازار بخشی از نیازهای این حوزه پاسخ داده شود و طرح‌های نوآورانه نیز به صاحبان صنعت معرفی گردد. مدیر دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، آموزش کار تیمی به دانشجویان را از نکات ارزشمند ایده‌بازار بیان کردند و افزودند که انتظار می‌رود صنعتگران در برگزاری و اثربخشی این ایده‌بازار مشارکت نمایند تا فناوران در این مسیر بتوانند ایفای نقش نمایند. ایشان در پایان به تشریح نحوه حمایت دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت از فناوران و سرمایه‌گذاران در این حوزه پرداختند.
دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس اداره کل فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی سازمان غذا و دارو از دیگر سخنرانان این نشست بود که جایگاه و نحوه حمایت سازمان غذا و دارو از فناوران و سرمایه‌گذاران در این حوزه را بیان نمودند. ایشان عنوان کردند مصوبات سال‌های گذشته این سازمان با هدف حمایت از صنعتگران و فناوران به گونه‌ای بوده که در برخی موراد استانداردهای بین‌المللی جهت أخذ مجوزهای لازم در نظر گرفته نمی‌شود و صدور مجوز صرفاً بر اساس استانداردهای ملی انجام می‌گردد. دکتر عزیزی افزودند در خصوص أخذ مجوزهای لازم برای سایت‌های تولیدی واقع در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نیز مصوبات تسهیل کننده‌ای در این سازمان وجود دارد.
در بخش دیگری از این نشست، سرمایه‌گذاران و فعالین صنعت خوراک و نوشیدنی به بیان چالش‌ها و نیازهای خود پرداختند. سرکار خانم دکتر محمدزاده، مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت بهنوش، مشکل تأمین مواد اولیه جهت تولید فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی را از جمله مهم‌ترین چالش‌های این حوزه بیان کرد و افزود دانشگاه‌ها باید نقش واسطه‌گری بین صنعتگران و فناوران را ایفا کنند. چرا که بسیاری از شرکت‌های تولیدی در بخش‌های مختلف نیاز به همکاری و حضور فناوران متخصص در این حوزه دارند. سرکار خانم کمالی، مدیر واحد تحقیق و توسعه شرکت زر ماکارون نیز با تأکید بر نیاز به تأمین مواد اولیه، عنوان کردند بسیاری از مواد اولیه این حوزه وارداتی بوده که تأمین آن‌ها با چالش‌های متعددی روبرو است و نیاز است فناوران حوزه‌های مختلف در خصوص تولید این مواد با صنعت تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. ایشان افزودند آموزش‌های دانشگاهی متناسب با رفع نیازهای صنعت نیست و نیاز است دانشگاه نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشد. درادامه نیز مدیر واحد نوآوری شرکت فرآورده‌های لبنی رامک از دیگر حاضرین این نشست بود که عنوان کردند مدیران حوزه صنعت خوراک و نوشیدنی وقتی با چالش‌هایی از جمله تأمین مواد اولیه روبرو هستند کمتر سراغ ایده‌های نوآورانه می‌روند. ایشان با تأکید بر نیاز به فرهنگ‌سازی در حوزه سلامت غذایی افزودند در شرایط کنونی فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح در این حوزه به درستی صورت نمی‌گیرد و بعضاً اطلاع‌رسانی نادرست در این حوزه موجب آسیب رسیدن به این صنعت می‌گردد.
در بخش پایانی این نشست جناب آقای دکتر حسینی معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن بیان نقش استراتژیک دانشگاه در حوزه فناوری در ابعاد مختلف دانشجویی و هیئت علمی عنوان کردند ثمره فعالیت‌های دانشگاه در حوزه فناوری، حضور ۲۰۹ واحد فناور و شرکت دانش‌نیان در این دانشگاه بوده است. ایشان افزودند که دانشگاه امیرکبیر یک اکوسیستم برای ورود فناوران به حوزه کسب و کار فراهم کرده است که از ایجاد زمینه برای ارایه ایده‌های نو تا حل مسائل حقوقی برای ثبت شرکت و تجاری‌سازی را در بر می‌گیرد.  ایشان از صنعتگران حوزه خوراک و نوشیدنی خواستند تا مشکلات خود را سازمان‌یافته بیان نموده تا کارگروه‌های تخصصی برای رفع نیازهای موجود تشکیل شود و جامعه دانشگاهی در جهت رفع نیازهای موجود راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.
در پایان مهندس نادری ضمن تشکر از حضور کلیه شرکت‌کنندگان در این نشست در خصوص نحوه اعلام آمادگی سرمایه گذاران و حامیان از این رویداد مواردی را برای فعالان این حوزه شرح دادند.