تاریخچه

مقدمه:

ایده یک تصویر ذهنی است که اولین گام برای حل مشکل و برآورده کردن نیاز است. ترکیب ایده با تفکر نوگرایانه می‌تواند منجر به ایده‌پردازی شود و کسانی که این تفکر خلاق را به همراه دارند ایده‌پرداز هستند و از این رو ایده‌های خلاقانه می‌تواند راهی برای پیشرفت جامعه و از سوی دیگر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی باشد. در دنیای رقابتی امروز، ایده‌های نوین برای پایداری و توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها حیاتی و مهم است و افراد خلاق و نوآور منبع تولید نوآوری در سازمان‌ها هستند.

امروزه یکی از عوامل مؤثر در بروز خلاقیت، آموزش آن به افراد جامعه است تا افراد بتوانند از طریق ایده‌های نو و دانش جمعی با تأثیر‌گذاری بر روی یکدیگر به سوی جامعه‌ی پیشرفته و سعادتمند گام بر دارند.

مهم‌ترین نقش افکار و طرح‌های نوین در سازمان‌ها و شرکت‌ها، ارتقای کمی و کیفی محصولات و خدمات، افزایش بهره‌وری،کاهش هزینه‌ها و... است.  

هدف:

هدف از برگزاری این رویداد در سال‌های اخیر در زمینه خوراک و نوشیدنی، اهمیت یافتن نقش غذا در سلامت جامعه است و با برگزار کردن این رویداد می‌توان کمک بزرگی به بخش صنایع غذایی در رابطه با پروژه‌های سلامت محور با توجه به کاهش هزینه‌ها از جمله هزینه‌های درمان انجام داد و همچنین یافتن افرادی که ایده‌های نوآورانه‌ای در زمینه محصولات سلامت محور دارند و معرفی این افراد به صنایع غذایی جهت بهینه و سلامت کردن محصولاتشان است و در نتیجه به سوق دادن جامعه به سمت سلامت منجر خواهد شد.

چرا "ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی

زمانی که ایده یک محصول در ذهن وجود دارد، قبل از هر اقدامی باید این موضوع بررسی شود که آیا این ایده بازاری دارد یا خیر؟ و راه درست ورود به این بازار کدام است؟

بیشتر صاحبان ایده و حتی صاحبان سرمایه به دلیل دریافت نکردن بازخورد منفی وارد بازار رقابتی نمیشوند و بخش دیگر صاحبان ایده به خاطر پرهزینه بودن تحقیقات بازار، از ارائه ایده‌های خود صرف‌نظر می‌کنند. اما برای شروع، باید در بازارِ تحقیقات قدم برداشت تا بتوان نتیجه مطلوب دریافت نمود. در واقع تحقیقاتِ بازار، راهی برای جمع آوری اطلاعاتی است که می‌توان برای حل کردن و یا اجتناب از بروز مشکلات بازاریابی از آن استفاده نمود. یک تحقیق بازار مناسب، داده‌های لازم برای توسعه طرح را در اختیار ایده‌پرداز قرار می‌دهد.

صنعت خوراک و نوشیدنی هم برای پیشرفت و ارتقای خدمات و محصولات خود نیازمند ایده‌های خلاقانه و نوین است و ایده‌پردازی در این زمینه، مانند سایر صنایع، مستلزم ورود به بازار تحقیقات می‌باشند. مسئله‌های موجود در تمام صنایع از جمله صنعت خوراک و نوشیدنی از صاحبین این صنایع گرفته می‌شود و به مراکز علمی و تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد عادی که دارای ایده و خلاقیت هستند داده می‌شود و از سوی دیگر ایده‌های نوین ایده‌پردازان به صاحبان سرمایه معرفی می‌گردد تا در صورت نیاز جامعه، خطوط تولید را در این زمینه فعال نمایند. که این امکان از طریق "ایده‌بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر" برای ایده‌پردازان و صاحبان سرمایه مهیا گردیده است. در واقع ایده‌بازار امیرکبیر پل ارتباطی میان ایده‌پردازان و صاحبان سرمایه است.

نخستین ایده‌بازار غذا:

نخستین ایده‌بازار غذا توسط گروه ایده‌بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری مرکز رشد و نوآوری انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی، در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ در محل انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد. این رویداد با حضور جناب آقای دکتر وطن‌پور، رئیس دفتر فناورى سلامت وزارت بهداشت، خانم دکتر کیانفر، رئیس گروه فناوری‌های تخصصی وزارت بهداشت و آقای دکتر مقیمی مدیر فناوری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و با حضور صاحبان صنایع، مخترعین و محققین رشته‌های علوم تغذیه و صنایع غذایی برگزار گردید.

برگزارکنندگان و حامیان:

این رویداد مورد حمایت مادی و معنوی وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، سازمان غذا و دارو، انستیتوی تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه هرمزگان و دانشگاه اراک و شرکت رستوران‌های زنجیره ای باگت و رستوران‌های رفتاری، قرار گرفت.

تیم علمی و اجرایی رویداد:

تیم اجرایی این رویداد متشکل از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اعضای دفتر ایده‌بازار امیرکبیر و تیم علمی متشکل از اساتید علمی از دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کارشناس سازمان غذا و دارو، مدیرعامل شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای باگت، مدیرعامل رستوران‌های رفتاری، کارشناس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود.

هیئت داوران:

● مدیر عامل رستوران‌های زنجیره‌ای باگت
● مدیرعامل رستوران‌های رفتاری
● مدیرعامل رستوران‌های مرشد
● مدیر مرکز رشد انستیتوی تغذیه و صنایع غذایی
● نماینده ایده‌بازار
● مدیر تحقیقات شرکت مهرام
● استاد حوزه خوراک ونوشیدنی دانشگاه علمی و کاربردی

محورها:

● روش‌های نوین در تولید محصولات جدید صنعت غذا
● دانش فنی تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی
● خدمات فست‌فودی
● استفاده‌ی خلاقانه از ابزارهای مدیریتی و مهندسی

منتخبین:

پس از ارزیابی‌های اولیه و پس از گذراندن کارگاه‌های توانمندسازی، نهایتا ۸ ایده به مرحله نهایی رسیده و توسط ایده‌پردازان در روز رویداد ارائه شدند. ایده‌های نهایی ارائه شده شامل ایده کترینگ مدرسه، تولید شیرعسل طبیعی، چاپگر سه‌بعدی غذا، مکمل غذایی سبز، قاشق سینرژیک، رستوران چند منظوره کودکان، نوشیدنی پلاس و کافی‌باکس بودند.

 دستاوردها:

پس از ارزیابی ایده‌ها توسط داوران رویداد، در نهایت ایده "قاشق سینرژیک" به عنوان ایده برتر شناخته شد و پس از آن ایده‌های "کافی‌باکس" و "مکمل غذایی سبز" در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این رویداد، معرفی ضرورت برگزاری چنین رویدادهایی به منظور شناسایی ایده‌پردازان، ایده‌ای نو و نیازهای صنایع فعال در این حوزه بود.

گالری تصاویر:

دومین ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی:

دومین رویداد ملی ایده‌بازار خوراکی و نوشیدنی با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای باگت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. در این رویداد ضمن ارائه ایده‌های منتخب در حوزه خوراک و نوشیدنی، نشستی با عنوان «بررسی چالش‌ها، ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش روی صنعت خوراک و نوشیدنی»، با حضور صنعتگران فعال در این حوزه و نمایندگانی از نهاد‌های مسئول برگزار شد. هدف از این نشست، ارائه مسائل و نیازهای صنعتگران به جامعه علمی و نیز شناسایی ظرفیت‌های موجود در کشور و هدایت آن‌ها به جامعه سرمایه‌گذار بود.

رویدادهای ایده بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره به دنبال شناسایی ایده‌های برتر و برقراری تعامل میان دانشگاه و صنعت بوده‌اند.

ایده‌بازار خوراک و نوشیدنی با هدف شناسایی ایده‌ها و ایده‌پردازان برتر در بخش خوراکی و نوشیدنی و هدایت ایده‌های برگزیده به سوی سرمایه‌گذاران و متناسب‌سازی امر موضوعات پژوهشی با نیازهای جامعه صنعتی در بخش خوراک و نوشیدنی در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۷ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

محورها:

● ایده ها و فناوری‌های نوین در محصولات خوراک و نوشیدنی
● ایده ها و فناوری‌های نوین در دانش فنی و تجهیزات و دستگاه‌های تولیدی و خدماتی فست‌فود و رستوران‌ها
استفاده خلاقانه از ایزارهای مدیریتی و مهندسی در فست‌فود و رستوران
ایده‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه سلامت، بهداشت و تغذیه
روش‌های نوین پخت خوراک
بازاریابی و مارکتینگ
سایر حوزه‌های مرتبط به خوراک و نوشیدنی

برگزارکنندگان و حامیان:

این رویداد با کارگزاری دفتر ایده‌بازار دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه صنعتی امیرکبیر آغاز و در طول برگزاری رویداد، سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های متعددی از جمله بنیاد مستضعفان و شرکت‌های تابعه همچون شرکت زمزم، گوشت‌ایران، بهنوش و شرکت‌های دیگری مانند شرکت جوجو، زر  ماکارون و... به این رویداد پیوستند.

تیم علمی و اجرایی رویداد:

تیم علمی متشکل از کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، جمعی از اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و نیز تعدادی از کارشناسان و متخصصین از صنعت خوراک و نوشیدنی، مسئولیت داوری و راهنمایی فناوران را برای اجرایی و کاربردی نمودن فناوری‌های آن‌ها را داشتند.

هیئت داوران:

● دکتر آریا شایسته - مدیر فروش شرکت استویانو
● دکتر حمیدرضا طاهری - مدیرعامل شرکت الوان پلاستیک
● دکتر حسن کاکوئی - کارشناس ارشد اداره کل غذای سازمان غذا و دارو
● مهندس علی‌اصغر زمانی - مدرس حوزه غذایی و آشپزی در دانشگاه علمی و کاربردی
ناصر کهن‌نیا - مدیر تحقیق و توسعه شرکت مهرام

منتخبین:

● نفر اول: امیر مهدی‌زاده
● نفر دوم: محمد فتاحی
نفر سوم: سیما طاهری

دستاوردها:

معرفی طرح "شیرین کن طبیعی از گیاه استویا" متعلق به آقای امیر مهدی‌زاده به مجموعه‌هایی همچون بنیاد مستضعفان

معرفی محصول "پودر عدسک آبی"

معرفی "دسر نوشیدنی سین بیوتیک بر پایه آب پنیر اسیدی"